Waarin
ligt de kracht van de Associatie ?
Zo veel
mensen, zo veel ideeën, modellen en methodieken. Elk model en/of methodiek is
een samenvatting van de werkelijkheid, waarbij beperkingen worden
geïntroduceerd om het model of methodiek hanteerbaar en beter begrijpelijk te
maken. Verdere ontwikkeling vanuit differentiatie levert echter op dat de
gehelen, de onderliggende principes en essentie niet meer zichtbaar zijn,
waardoor elk pad die bewandeld wordt steeds verder hiervan afwijkt, een geheel
eigen leven leidt zoals de bedenker erin staat, de zogenaamde 'tunnelvisie van
de wetenschapper'. Hieronder heb ik een aantal frasen uit mijn voorlaatste boek
'Apprenti'
geplaatst.
In
essentie wil ik het inzicht graag boven water zien te krijgen, omdat ik vermoed
– vanuit Bergson’s filosofieën – dat hier fundamentele informatie zit ingebed
als we over iemands identiteit praten. Eenzelfde probleemstelling had ik vorig
jaar aangaande de verweving van Spiral Dynamics met Ken Wilber’s 4 Culture
Quadrant. Mijn tekst binnen de toenmalige discussie op LinkedIn aan Hans –
vorig jaar augustus – luidde toen als volgt :
"Ik
maakte zo juist een tochtje door de morfische velden (Sheldrake), in de
volksmond ook wel genoemd "je fiets pakken en een ritje maken tussen de
maïsvelden en weilanden door". Net wilde ik voorzichtig enige reflectieve
conclusies trekken aangaande SD, toen me de "wetenschap" van ene
Wilber – voornaam Ken :-) – te binnen schoot.
Als we
dan toch over de verschillende vMemen spreken, kunnen we naast "Wij"
en "Ik" ook nog wel "It" en "Its" eraan
toevoegen. Hoe doorkruist zijn "cultuur"-spiraal vanuit de 4-kwadrantenmodel
tegen of dwars door die van Spiral Dynamics heen ? Rebellisch als hij is ligt
hij niet op de lijn van SD getuige zijn andere toegevoegde invalshoeken.
Het
blijft ook dan natuurlijk de vraag in hoeverre deze spiralen enige analogie
vertonen, los van het karakteristieke spiraliserende ....
Hebben
we het nu over "evoluerende culturen" (SD/Wilber) of een
"indoctrinatie aangaande een cultuur" zoals ik dat bij een grote
organisatie bemerkte ?”
~~~~~~~~~~~~~
Als we
een identiteit toewijzen op basis van kwaliteit en kwantiteit van een
karakteristiek item zoals hier, dan kunnen we dus spreken over een bepaalde
identiteit. Met enige associatie kunnen we dit wellicht ook aantonen via de
meest door mij in mijn boeken toegepaste deling, namelijk 1 gedeeld door 7,
dus 1 : 7 = 0,142857 142857 (repetent). Ook hier zie je het
repeterende karakter als uitkomst. Elke 6 cijfers – 142857 – vertegenwoordigen
een niveau, zo zou je dat kunnen zeggen. Alleen het onderscheid wordt steeds
groter, doordat er steeds dit zestal aan repetentie aan toegevoegd wordt. Het
karakter verandert, de getalssexta blijven hetzelfde, de lagen vermeerderen
zich en het karakter van het geheel verandert of ontwikkelt zich eveneens. Op
elk moment verandert daarmee – zo zou je kunnen zeggen – de identiteit. Hoe
verder we doorrekenen, des te dichter komen we bij het antwoord, het
authentieke van de deling. De steeds mee veranderende identiteit verandert op
het laatst van 1 na laatste tot laatste identiteit, die gelijk is aan de
authenticiteit.
We
kunnen deze analogie terugzien bij Gurdjeff's enneagram; steeds doorlopen we de
posities 1, 4, 2, 8, 5 en 7 en steeds komen we in een andere laag, voegen we er
een laag aan toe : "Multiplicity". De meerlagenheid of
Multiplicity, die afstevent naar een mogelijk eindpunt. In dit laatste
zien we dan ook de uitkomst van Riemann's Zèta-functie, namelijk 0, of wel
"impossible"; ζ (s) = 0. De
Riemann-functie oogt vreemd, lijk geen optelling, niets is minder waar. Hij
koppelt er namelijk meer dan 1 dimensie aan vast en 'telt' deze bij
elkaar op.
~~~~~~~~~~~~~
Ik merkte dat sommige
deelnemers dit theoretisch model (Spiral Dynamics) als heilig dan wel als
ultiem tool beschouwden. Om om het toch enigszins te relativeren, meldden ze
ook dat het een theoretisch model met een open einde was. Punt van
discussie was mijn opmerking dat het wel eens kon zijn dat het niet
noodzakelijkerwijs zou moeten zijn om elke stap te moeten doorlopen om bij een
volgend, hoger waardensysteem (vMeme) terecht te kunnen.
Mijn
argumentatie was dat ik mijn hele leven al een individualist was en dit nog
steeds ben. Los van het feit dat ik sterk altruïstisch ben ingesteld, streef ik
wel het “Wij”-gevoel na, maar zal nooit tot de groep zelf willen
behoren. Ik doel op mijn eigen vrijheid, zelfredzaamheid, onafhankelijkheid en
daarmee de mogelijkheid om authentiek te kunnen zijn. Ik heb dus niets te
zoeken aan de “rechterzijde” van de Spiral Dynamics schets. ’s Middags – 15
juni – kreeg ik de bovenstaande inzichten binnen toen ik al luierend op de bank
de zaken nog eens op een rijtje zette. Of was het reflecterend ? Voor een
aantal medediscussieerders was dit ontoereikend om te doorzien dat ik een
speciale Integrale Semantico had toegepast met namen als Ken Wilber, Will
McWhinney en Carl Jung. Semantico – ‘n niet bestaand woord an sich – houdt een
bepaalde wijze in, hoe je betekenissen van woorden kunt hanteren en er waarden
aan kunt toekennen. Dat deed ik uiteraard op geheel eigen wijze, zoals ik dat
zo vaak doe.
In hoeverre kun jij de juiste transitie teweeg brengen vanuit
associatie ? Zijn er hier opleidingen voor of ontwaart het je vanzelf op je
levensweg als een impliciete order van 1 van je talenten binnen het spectrum
van je intelligentie ?
Ik begrijp van je verhaal niet veel. Waardeer het wel.
BeantwoordenVerwijderenOp de laatste paragraaf antwoord ik simpelweg: ja; op alle vragen.
Rik Verschueren
www.theateropstellingen.be