zondag 2 december 2012

Vakmanschap en reductie


Zelf-verloochening aangaande core business ? 

Als je naar de evolutie van vele organisaties kijkt in de afgelopen decennia, dan zie je mogelijk net als ik de tendens dat terwijl bedoelde organisaties hun medewerkeraantallen groeien, gelijk hun vakmanschap hierop inboet. Anders gezegd, ze verworden tot beheermaatschappijen over dat wat ooit hun core business was en wat grotendeels buiten hun organisatie is gebracht; outsourcing genaamd Hieronder lees je de activiteiten van 1 van Nederlandse energieproducenten. Het is terug te lezen in mijn boek 'Van bovenkamer naar onderbuik'. 

Gedurende de achterliggende jaren hadden energieproducenten en -distributeurs de status van semi-overheidsorganisatie. Verdere veranderingen hebben geleid tot de complete privatisering van hun bedrijfstak. Zo ook bij deze Nederlandse energiereus. Hierdoor hebben de medewerkers dientengevolge vele reorganisaties en saneringen meegemaakt. In het jaar 2005 was het inmiddels zover dat elke aangekondigde verandering leidde tot een massale weerstand vooraf, afgezien van het feit dat het doel van de verandering nog onbekend was. Zo ook bij dit project. Energieproductie levert geld op. Deze energieproducten worden via de APX-markt aangeboden aan de afnemers, meestal de distributeurs. Daar de APX-opbrengsten door de stroomlevering een tienvoud hoger liggen dan de normale tarieven, leek het deze energiereus wenselijk hun warmtekrachtpark, het WKK-park met om nabij honderdvijftig MegaWatt aan te leveren elektrisch vermogen, te upgraden. Tijdens de bedoelde piekuren zou zeker honderdtwintig MegaWatt aan extra vermogen worden bijgezet. Uit de afgelopen periodes bleek dat het geleverde vermogen nooit verder kwam dan vijfentwintig tot achtentwintig MegaWatt. De piekperiodes beslaan gemiddeld drie tot drieënhalf uur per etmaal. Dit betekent middels een kleine rekensom een derving van zestigduizend Euro per uur. 
~~~~~~~~~~~~~
 Dat stroomlevering van origine hun “core business” is, lijkt niet meer de essent ie te zijn voor deze organisatie. Ondanks het feit dat zij elfhonderd ICT-experts in dienst hadden, op zich alle goede vaklui op hun vakgebied, konden geen van deze elfhonderd medewerkers de echte oorzaak van deze lage beschikbaarheid van het WKK-park boven water krijgen. Hun eerste gedachte ging vanzelfsprekend uit naar de herinrichting van het ERP-systeem. Bij de vraag wat ze precies in functioneel opzicht zouden verbeteren konden ze boeiend vertellen. Op het moment dat ze de relatie tot de werkelijke bedrijfsvoering van WKK’s moesten aangeven, liepen zij vast. Zij konden dus de functionaliteiten vanuit het WKK-proces  niet vertalen naar hun ERP systeem.
~~~~~~~~~~~~~
De echte vaklui, met wie ik in het verleden persoonlijk heb samengewerkt met de WKK-projecten en die er nu nog werkzaam waren, hielden uiteraard hun mond, veelal murw geslagen door alle reorganisaties. De “nieuwe” managers die sturing aan het proces zouden moeten geven, hadden nog nooit een WKK- installatie “life” gezien. Hun collega’s, die de monitoring ten aanzien van storingen en onderhoud moesten regelen en overleg moesten voeren met de externe onderhoudspartijen, al evenmin. Uiteraard maakten de contractors veelvuldig “gebruik” van de interne verwarring en onkunde binnen deze organisatie en konden daarmee hun revenu’s oneigenlijk doen vergroten. Daarmee blijkt dat deze energiereus op een echte overheidsinstantie lijkt, die wel regie wil voeren over de inhoud, echter jaren lang de expertise buiten de deuren heeft gebracht. Of hebben we het hier over “oude wijn in nieuwe zakken” ? Ze hebben daarmee in de afgelopen jaren een grote afhankelijkheid en kwetsbaarheid voor zichzelf gecreëerd.
~~~~~~~~~~~~~ 
Waar zijn deze generalisten die bij problemen deze zelf in kaart kunnen brengen en daarbij op zoek gaan naar de echte oorzaken achter de problemen ? Het is wel heel gemakkelijk de ICT-afdeling te vragen om voor elk probleem een softwarematige oplossing te zoeken. Zal deze oplossing ultiem zijn ? Als de projecteigenaar het primaire proces al niet begrijpt of aan den lijve heeft ondervonden, wat gaat deze persoon deze ICT-ers dan vragen om te laten bouwen ? Sterker nog, wat is de bedoelde manager eigenlijk aan het managen ?

Het blijkt dat door alle reorganisaties de echte en essentiële kennis buiten de organisatie is komen te liggen. De organisatie is qua oorspronkelijke expertise van binnen uit uitgehold, waardoor het nu meer een bureaucratische beheerorganisatie geworden, zonder nog echt verstand te hebben van waar hun core business ooit lag. Waar staat jouw organisatie sinds de oprichting ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten