Als je naar de evolutie van vele organisaties kijkt in de
afgelopen decennia, dan zie je mogelijk net als ik de tendens dat terwijl
bedoelde organisaties hun medewerkeraantallen groeien, gelijk hun vakmanschap
hierop inboet. Anders gezegd, ze verworden tot beheermaatschappijen over dat
wat ooit hun core business was en wat grotendeels buiten hun organisatie is
gebracht; outsourcing genaamd Hieronder lees je de activiteiten van 1 van
Nederlandse energieproducenten. Het is terug te lezen in mijn boek 'Van bovenkamer naar onderbuik'.
Gedurende de achterliggende jaren hadden energieproducenten en
-distributeurs de status van semi-overheidsorganisatie. Verdere veranderingen
hebben geleid tot de complete privatisering van hun bedrijfstak. Zo ook bij
deze Nederlandse energiereus. Hierdoor hebben de medewerkers dientengevolge
vele reorganisaties en saneringen meegemaakt. In het jaar 2005 was het
inmiddels zover dat elke aangekondigde verandering leidde tot een massale
weerstand vooraf, afgezien van het feit dat het doel van de verandering nog
onbekend was. Zo ook bij dit project. Energieproductie levert geld op. Deze
energieproducten worden via de APX-markt aangeboden aan de afnemers, meestal de
distributeurs. Daar de APX-opbrengsten door de stroomlevering een tienvoud
hoger liggen dan de normale tarieven, leek het deze energiereus wenselijk hun
warmtekrachtpark, het WKK-park met om nabij honderdvijftig MegaWatt aan te
leveren elektrisch vermogen, te upgraden. Tijdens de bedoelde piekuren zou
zeker honderdtwintig MegaWatt aan extra vermogen worden bijgezet. Uit de
afgelopen periodes bleek dat het geleverde vermogen nooit verder kwam dan
vijfentwintig tot achtentwintig MegaWatt. De piekperiodes beslaan gemiddeld
drie tot drieënhalf uur per etmaal. Dit betekent middels een kleine rekensom
een derving van zestigduizend Euro per uur.
~~~~~~~~~~~~~
Dat stroomlevering van origine hun “core business” is,
lijkt niet meer de essent ie te zijn voor deze
organisatie. Ondanks het feit dat zij elfhonderd ICT-experts in dienst hadden,
op zich alle goede vaklui op hun vakgebied, konden geen van deze elfhonderd
medewerkers de echte oorzaak van deze lage beschikbaarheid van het WKK-park
boven water krijgen. Hun eerste gedachte ging vanzelfsprekend uit naar de
herinrichting van het ERP-systeem. Bij de vraag wat ze precies in functioneel
opzicht zouden verbeteren konden ze boeiend vertellen. Op het moment dat ze de
relatie tot de werkelijke bedrijfsvoering van WKK’s moesten aangeven, liepen
zij vast. Zij konden dus de functionaliteiten vanuit het WKK-proces niet vertalen naar hun ERP systeem.
~~~~~~~~~~~~~
De echte vaklui, met wie ik in het verleden persoonlijk heb
samengewerkt met de WKK-projecten en die er nu nog werkzaam waren, hielden
uiteraard hun mond, veelal murw geslagen door alle reorganisaties. De “nieuwe”
managers die sturing aan het proces zouden moeten geven, hadden nog nooit een
WKK- installatie “life” gezien. Hun collega’s, die de monitoring ten aanzien
van storingen en onderhoud moesten regelen en overleg moesten voeren met de
externe onderhoudspartijen, al evenmin. Uiteraard maakten de contractors
veelvuldig “gebruik” van de interne verwarring en onkunde binnen deze
organisatie en konden daarmee hun revenu’s oneigenlijk doen vergroten. Daarmee
blijkt dat deze energiereus op een echte overheidsinstantie lijkt, die wel
regie wil voeren over de inhoud, echter jaren lang de expertise buiten de
deuren heeft gebracht. Of hebben we het hier over “oude wijn in nieuwe zakken”
? Ze hebben daarmee in de afgelopen jaren een grote afhankelijkheid en
kwetsbaarheid voor zichzelf gecreëerd.
~~~~~~~~~~~~~
Waar zijn deze generalisten die bij problemen deze zelf in kaart
kunnen brengen en daarbij op zoek gaan naar de echte oorzaken achter de
problemen ? Het is wel heel gemakkelijk de ICT-afdeling te vragen om voor elk
probleem een softwarematige oplossing te zoeken. Zal deze oplossing ultiem zijn
? Als de projecteigenaar het primaire proces al niet begrijpt of aan den lijve
heeft ondervonden, wat gaat deze persoon deze ICT-ers dan vragen om te laten
bouwen ? Sterker nog, wat is de bedoelde manager eigenlijk aan het managen ?
Het
blijkt dat door alle reorganisaties de echte en essentiële kennis buiten de
organisatie is komen te liggen. De organisatie is qua oorspronkelijke expertise
van binnen uit uitgehold, waardoor het nu meer een bureaucratische
beheerorganisatie geworden, zonder nog echt verstand te hebben van waar hun
core business ooit lag. Waar
staat jouw organisatie sinds de oprichting ?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten