woensdag 23 januari 2013

Bergson's Open & Closed Morality (2)

Gesloten en open moraliteit

De andere moraliteit is de “Open Morality”. Hier gaat het om creativiteit en progressie. Het gaat hier niet om sociale cohesie en heeft daarmee het open karakter, aldus Bergson. De bron van deze open moraliteit zijn creatieve emoties. Het verschil van deze creatieve emoties en de normale emoties is gelegen in het feit dat bij laatstgenoemde een verschijning ons in een emotionele staat brengt. Bij de eerstgenoemde versie geraken we in een emotionele staat, waarna ons de bijkomstige verschijning ervan helder wordt. Het is wellicht een goede vraag of deze verschijning – in de breedste zin van het woord – een oorzaak is of slechts een event. Een afdruk of indruk ervan.
~~~~~~~~~~~~~
Hierbij laat Bergson ook de sprong van intuïtie zien. De creatieve modus maakt iemand instabiel en zorgt ervoor dat iemand uit zijn dagelijkse intelligentiemodus wordt gebracht, wat wordt verwezen naar behoeften. Zeker, want Bergson vergelijkt in zijn “The Two Sources” creatieve emoties met instabiele mentale staten zoals die bij krankzinnigen aangetroffen wordt. Wat hij echter in gedachten heeft, is een mysterische ervaring. Voor Bergson is een mysterieuze ervaring echter geen simpele mentale onbalans. Daar waar vermeende chaos optreedt, ontspruiten de mooiste creaties. In de Chaostheorie wordt dit zo benaderd. Dat kan alleen als er druk, een bepaalde spanning van buitenaf op de persoon in kwestie wordt gelegd. Zie hier de essentie van de volgorde qua creatieve emotie waar Bergson eerder al op doelde.Het kan natuurlijk zo zijn dat een emotionele herinnering als katalysator optreedt, zo krijg ik nu (28 juli) als informatie binnen. Voor mij is het aspect van mentale onbalans in onze maatschappij benaderd als “ziekte” nooit zo geweest. Het is een bepaalde uniciteit die hoort bij het individu in kwestie. Altijd. De buitenwereld drukt daar vervolgens vaak de stempel “onhandelbaar” op. Koppelt er een probleem aan en is daarmee in staat het individu in kaders – de medisch-financiële – te plaatsen. Verkeerde aandacht, dus. Het gaat om de betrokkenheid, de echte oprechte aandacht, de juiste energie met de ultieme informatie. Dergelijke voorvallen heb ik middels een discussie in mijn vijfde boek uitgebreid uiteen gezet. Een soortgelijke invalshoek is de uiteenzetting in mijn derde boek over Homeopathie namens Samuel Hahnemann.
~~~~~~~~~~~~~
Denk voorts eens aan de prachtig geschreven boeken van Heleen van Royen, ik herinner me een TV interview met haar eind mei van dit jaar. Ongeacht of je haar inhoud, plat, banaal of wellicht vulgair vindt. Ze heeft enkele malen een psychose gehad – zo vertelde ze – wat ik zie als – hoe vervelend het ook was – ultieme initiator om te komen tot prachtige creaties. In mijn derde boek heb ik de kracht van de juiste informatie beschreven. Psychosen zijn als speciale energieën met bepaalde informatie te beschouwen. Als je informatie trouwens verder uitpluist, zie je gelijk, wat een vreemd, samengesteld woord dit eigenlijk is. De essentie van dit woord is namelijk “formatie” of “form”. In-formeren betekent dus eigenlijk niets anders dan een energie overbrengen in een bepaalde vorm, structuur of volgens een bepaald herkenbaar patroon. Je mag hier energie ook vervangen door “data”. Sterker nog; we kunnen het transformeren in Wilber’s 4 culturen-kwadrantengedachte. De gedachte van “We” in analogie van de in-formatie die ons allen aangaat. De de-formatie door ons aller individuele interpretatie, waarbij we zelf invulling geven aan de ons aangereikte in-formatie, waarbij de in-formatie sterk gede-formeerd raakt. Vervolgens trachten we het te objectiveren, waardoor er een vervorming heeft plaatsgevonden; de in-formatie is misvormd, is mis-formatie – “It” – geworden; het effect is anders dan de boodschap beoogde. Tenslotte trachten we met ons allen de essentie van de in-fomatie weer op ons te betrekken door het te re-formeren naar wat het ooit was; “Its”. En daarmee zijn we weer rond.
~~~~~~~~~~~~~
Zuivere mysterieuze ervaringen monden uit in een actie. Het kan niet slechts een goddelijke overweging of bespiegeling zijn. Deze associatie met de creatieve emoties met mysterieuze ervaringen betekent – althans voor Bergson – dat dynamische religie is mystiek. Natuurlijk kan de dynamische religie, omdat deze altijd creatief is, nooit geassocieerd worden met welke specifieke opgezette set van doctrinaties. Een religie met opgezette en rigide doctrinaties zijn altijd statisch. 

Daarom werken voornamelijk zoveel overheidsinstanties vaak ook zo moeizaam. Elke poging tot eigen initiatief, tot creativiteit, wordt niet gehonoreerd, omdat het buiten de kaders van regels, procedures en wat nog meer zij, valt. Zo is “het pragmatisme de dooddoener van elke regelgeving.” Dit en meer in mijn boek "Apprenti". Herinner je je tenslotte nog de TV-reclame van “de paarse krokodil” over pragmatisme en regels ?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten