Voor Hegel is het van belang om het Absolute als vooruitgang te zien zonder
“Goed & Kwaad”. Menselijke
cultuur als vervulling en de wereld als haar tool. Hij neemt het verloop van de
volksgeschiedenis als middel, om te komen tot het ontvouwen van de rede, die
hij als transcendente kracht beschouwde. Tevens dient dit middel bij zijn
voortgang naar de volmaakte eenheid; een meerlagenheid, een opeenvolging van
slagen zoals Riemann’s Zèta-functie zo mooi aangeeft. Dit en meer in mijn boek "Apprenti".
De geschiedenis van de rede
voltrekt zich in stadia van langzame groei, onderbroken door dialectische
sprongen. Anders gezegd, om die eenheid te bereiken, moet de geest enkele
barrières door. De afstand tussen beide – zich Zelf en zijn Ken-vermogen
verkleinend of nog anders, wanneer heeft je identiteit je authenticiteit
bereikt, wanneer is je identiteit een zuiver duplicaat van je authenticiteit ? Vergelijk hierbij eens Spiral Dynamics, waarin ook kwalitatieve
verandering optreedt. Ook Deleuze komt hier later op terug. De wetenschap van de
esthetica, goddelijke religie en filosofie. De werkelijkheid versus het dynamische.
Nieuwe tegenstellingen worden gesteld en vervolgens opgeheven. Ook in geval van
Immanuel Kant met zijn “Kritiek van de
zuivere Rede”, zoals deze later overgenomen door Karl Marx. Marx die vanuit
het pluralisme gedachte “Its” – Ken
Wilber – zag als zaken, beschikbaar voor en gedragen door het algehele
collectief. Ken Wilber heeft dat mooi geïmplementeerd binnen zijn 4-Culture
Quadrant overzicht.
~~~~~~~~~~~~~
Deze relatie heb ik ook al eens laten zien in mijn ideeën
over de effecten die bijvoorbeeld Spiral Dynamics als management tool of stuurmiddel
niet in zich heeft, het bezit mijns inziens slechts een toetsende functie. Hierin
laat het zogenoemde Socialisme – dat is de rechterzijde van de afbeelding van
Spiral Dynamics – “We & Collectief”
nauwelijks tot geen vrijheid voor het individu. Als we vervolgens Hegel’s filosofie verder oppakken, stelde hij zoals ik
hierboven reeds beschreef, dat elke voorgaande fase of stadium vernietigd
wordt, teneinde de volgende fase te kunnen bewerkstelligen. Wel zegt hij
daarbij dat er altijd een intrinsieke waarde bewaard of behouden blijft. Hierin
herken ik de catastrofe-theorie van René Thom, als onderdeel van de
Chaostheorie. Emergentie treedt op onder druk van buitenaf, waarbij (een deel
van) het systeem vernietigd wordt. Kun je catastrophe ook vertalen met pijn of
een pijnscheut, een noodzakelijkheid om tot de juiste groei te komen zoals bij
HoogBegaafden volgens Dabrowski ?
~~~~~~~~~~~~~
Herinner je de discussie nog in mijn boek aangaande “Hoogbegaafden en Depressies” ? Daar waar
onderzoeken neigen aan te geven dat deze vorm van psychische pijn een noodzaak
is om tot verdere groei te kunnen komen ? Daar waar Heleen van Royen psychosen
ondervond en daarmee tot nieuwe boekcreaties kon komen ? Ligt dat in het
verlengde van de Complexe Adaptieve Systemen – CAS, daar waar
voorkeursnetwerken van welke dimensie ook te gronde gaan – lees : “Catastrofetheorie” volgens René Thom – omwille
van de mogelijkheid van het ontspruiten van nieuwe, meer op de huidige situatie
afgestemde creaties ? Daar, waarbinnen de emotionele energieën op positieve
wijze desintegreren in het totaal van de gehelen ? Creatieve evolutie namens
Bergson of positieve desintegratie namens Dabrowski of gewoon intelligente
systemen, welke los staan van de evolutieleer zoals Darwin deze in instantie
beoogde ? Was Hegel wellicht onbewust op de hoogte van zijn kennis van de
Chaostheorie, zoals we deze nu kennen ? We kunnen het “Singularisme” en
“Pluralisme” (Wilber) hierbij
relateren aan de wijze zoals Bergson dat zag en hiermee omging. Hij zette dit
uiteen in zijn laatste boek : “The two
sources of Morality and Religion”.
Hierin geeft hij aan dat er 2 bronnen
bestaan, die verantwoordelijk zijn voor de evolutie van moraliteit en religie.
Nogmaals, religie anders bedoeld dan de aardse kerkelijke constructen. Zoals
gewoonlijk begint Bergson met de differentiatie binnen de vermenging, binnen
het universele begrip, hier Morality. En voor jou, is Religie Absolutisme binnen een Closed Morality ?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten