In het
bovenstaande komt het er op neer dat verfijning van biomaterie kleinere
energiepakketjes alsmede fijnere energiedichtheid met zich meebrengt. Mogelijke
energieën die buiten ons bevattingsvermogen liggen zoals we in de Quantum
Mechanica wel kennen. De relatie met Max Planck’s theorieën kan hier dan ook
alleen beeldvormend zijn ter ondersteuning van het tot dergelijke inzichten
komen. Immers het gaat over andere energieën dan die in de Fysica bedoeld
worden. Dat terzijde. Eerst zou ik me de volgende vraag kunnen stellen : “Wat
is de meer originele betekenis van het woord “con-sciousness” ?”
Als we
de Latijnse woordenboeken erop naslaan, dan kunnen we erin lezen dat (1 van) de
vertaling(-en) van “con-sciousness” onder andere “medeplichtigheid”
is. “Con-” als Praefix of voorvoegsel in de vertaling van “mede”
waarbij “sciousness” vanuit het Engels in de vertaling van “skills of
vaardigheden” gelezen kan worden. Natuurlijk rijst gelijk de vraag aan wàt
de mens dan eigenlijk medeplichtig is of wordt.
Wat is
het ultieme Event voor de mens; is dat niet de mens zelf of anders gezegd de
schepping van het Universum, de aarde en de mens ? Welke vaardigheden (skills)
maken het dat hij of zij meekijkt, meedoet aan iets hogers, waardoor hij of zij
er een deelgenoot van wordt ? Anders gezegd, er medeplichtig aan, getuige of
deelgenoot van wordt en daarmee een stuk verantwoordelijkheid naar zich toe
trekt ? Welke menselijke vaardigheden zijn dat dan en waar zijn die in gelegen
? Als ik vanuit vaardigheden
verder associeer naar de woorden “potentie en actualisatie” – zeg maar “Entelecheia”,
dan gaat het dus om “potentie" – "de mogelijkheid tot”
(unieke talenten of kwaliteiten) – en de daadwerkelijke uitvoering ervan – “actualisatie”.
Wat zou het kunnen betekenen als dit woord “entelecheia” in de betekenis
van “intelligentie” wordt gehanteerd ? ‘n Lichtelijke fonetische
vervorming doet mij vermoeden dat mijn idee over de oorsprong van het woord “intelligentie”
hier vandaan komt. Een meer directe verklaring of verwijzing heb ik tot op
heden niet aangetroffen.
~~~~~~~~~~~~~
Gaat
het daadwerkelijk om slechts 1 dimensie van intelligentie of bevat de potentie
aan intelligente skills meer dimensies dan de gebruikelijk en veel gehanteerde
IQ – cognitieve intelligentie ? Ook hier refereer ik aan de tekst uit de
bijlage van “Apprenti”. Welke
eenheid hoort bij elke intelligentie of is er een algemene of algehele eenheid
hiervoor te bedenken ? Hieronder volgt het tekstuele deel uit “Apprenti”
aangaande de verschillende intelligenties. Aanleiding was het aspect “emotie”.
“Daartoe
hebben mijn compaan en ik onze gedachten opnieuw over het begrip intelligentie
laten gaan en de inzichten ten aanzien van het 5-luik leverde de volgende
essentiële verandering op in de opbouw ervan.”
5.
Ritmisch
4.
Fysisch
3.
Emotioneel - dit aspect is deductief t.a.v. interrelationele
activiteiten
2.
Mentaal
1.
Spiritueel
Je zou
emotie als essentiële verbinding kunnen zien. De stemming of energie vormt
daarmee de wijze hoe anderen met jou in interactie gaan. Daarbij pas ik de
dualiteit toe vanuit René Descartes’ benadering van “Mind & Body”,
waarbij de linker beide behoren tot de Mind en de rechter beide tot de fysieke
wereld. Emotie is eigenlijk te beschouwen als een waarde-toekenningsproces,
zoals dat al begint tijdens de individuele perceptie via interpretatie
overgaand in apperceptie. “Daar waar 2 kinderen een biljet van twintig Euro
vinden en het rijke kind twintig Euro een schijntje vindt en het (arme) kind
het wel veel geld vindt.”
~~~ einde deel 2 ~~~
Geen opmerkingen:
Een reactie posten