donderdag 24 januari 2013

Bergson's sympathie

Impetus of “élan vital

Authenticiteit heeft de kortste en meest zuivere verbinding met de Hogere Macht, je authenticiteit of Self als fractaal van deze “Standing Wave”, de Self-Referent, een goddelijke en vitale, voortstuwende energie of “Impetus” (Bergson). De “Prime Mover” of in Bergson’s woorden : 

“Dingen en ook individuen zijn geen entiteiten, waaraan beweging is toegevoegd, het zijn mentale uitkristallisaties van de beweging.” 

Het In-Dividu is als je het zo zou mogen zeggen, net zo ondeelbaar als een Monade, in de versie van Leibniz. Dit en meer in mijn boek "Apprenti". 

Slechts de substantie erom heen is onderhavig aan verandering en groei. Hieruit zou je kunnen concluderen dat de wereld hoofdzakelijk mentaal van aard is. “Dat is juist”, althans volgens Bergson. Ieder van ons is een fysisch lichaam, dat zich tussen andere fysische lichamen beweegt en voldoet aan de geldende fysische wetten. Ook onze hersenen zijn organen van ons lichaam en staan daar ten dienste van. Dat wil echter niet zeggen dat ons hele psychische leven, ons geheugen een product van onze hersenen is. Bergson wijdde vele jaren van zijn leven aan de neurofysiologie. Je zou kunnen zeggen dat ons brein een orgaan is dat selecteert wat we waarnemen en in ons geheugen opslaan en al het overbodige weglaat. Ons geheugen zit niet fysisch ingegrift in ons zenuwweefsel, maar wordt er alleen maar door gemanipuleerd. Ons zenuwstelsel is de plek waar het bewustzijn het lichaam elkaar ontmoeten. Het zijn 2 afzonderlijke entiteiten. Het bewustzijn is geen lichaamsdeel, vervult geen lichaamsfunctie en heeft evenmin ruimtelijke eigenschappen. Het is een voortdurende, ondeelbare (monadische) en steeds groeiende werkelijkheid. Het bewustzijn is tijd en geen entiteit binnen de tijd. 
~~~~~~~~~~~~~
Hoewel met elke individuele ervaring haar inhoud verandert, vormt het toch een persoonlijke entiteit. Steeds 1 en hetzelfde zelf. Het kan geen product van de evolutie zijn, iets wat tot ontwikkeling kwam als instrument ter overleving van de individuen en soorten. Zo’n instrument zou ongetwijfeld een overbodige toevoeging zijn aan de reeds bestaande overlevingsmechanismen. Bergson keerde zich dus tegen het destijds geldende Darwinisme en het geloof van een intelligent ontwerp – in een alwetende onfeilbare Onvoorzienigheid die de wereld heeft ontworpen. De evolutie van de organische materie is een creatief proces, aangedreven door een grote bewuste energie – een goddelijke energie. Het is echter niet voor gepland en tot in details voorbeschikt, maar vindt plaats door een middel van een strijd tussen de wil en de chaos, waardoor er steeds volmaaktere geestelijke werken tot stand komen. Dat zijn wij op het Coral Red niveau, zoals Spiral Dynamics het schetst en de hoogste trede, vertegenwoordigd door de tempel van de Maya’s middels haar 9 niveaus. Zoals Bergson hierboven al ook opperde, bewustzijn is tijd en geen entiteit binnen de tijd. Intuïtie en intelligentie komen dus tegemoet aan elke correspondentie aan tendensen binnen de menselijke psyche die, als geheel daarmee direct samen - al is het maar gedeeltelijk - met de vitale impuls. 
~~~~~~~~~~~~~
Het is alleen door de sprong naar intuïtie dat de uiteindelijke eenheid van het geestelijke leven verschijnt, want net zoals Bergson het middels Zeno toonde, kan dat de mobiliteit niet worden gereconstrueerd uit de immobiliteit. Vanuit planten kunnen evolutionair onmogelijk dieren ontstaan, ongeacht welk voedsel deze planten ook tot zich nemen, denk daarbij aan vleesetende planten. Al eet je elke dag kip, je zult nooit een autonome gevleugelde worden. Hier legt hij uit dat, terwijl men van intuïtie naar het cognitie kan overgaan door middel van een vermindering, de analytische aard van intelligentie het tegenovergestelde proces uitsluit. Anders gezegd, analyse levert kleinere informatieve delen op – het analyseren – dan wanneer hetzelfde binnen intuïtieve modus wordt benaderd. Zodoende concludeert Bergson :

Filosofie brengt ons in het spirituele leven. En op hetzelfde moment toont het ons creativiteit. Dat verenigt de eenvoud van geest met de diversiteit van de materie.”


Het is een bepaalde vorm van filosofie, gedefinieerd door de toevalligheid met absolute wording. En voor zover het in staat is om dit terug te plaatsen binnen de gedachte van de creatieve impuls, welke in staat is tot het realiseren van de noodzakelijke complementariteit van de diverse, met gedeeltelijke gezichtspunten vanuit de verschillende takken van wetenschappelijke kennis en metafysisch gedachtegoed om zo tot het opnieuw stellen van de absolute kennis te kunnen komen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten