Authenticiteit heeft de kortste en meest zuivere verbinding met de Hogere Macht, je authenticiteit of Self als fractaal van deze “Standing Wave”, de Self-Referent, een goddelijke en vitale, voortstuwende energie of “Impetus” (Bergson). De “Prime Mover” of in Bergson’s woorden :
“Dingen en
ook individuen zijn geen entiteiten, waaraan beweging is toegevoegd, het zijn
mentale uitkristallisaties van de beweging.”
Het
In-Dividu is als je het zo zou mogen zeggen, net zo ondeelbaar als een Monade,
in de versie van Leibniz. Dit en meer in mijn boek "Apprenti".
Slechts
de substantie erom heen is onderhavig aan verandering en groei. Hieruit zou je
kunnen concluderen dat de wereld hoofdzakelijk mentaal van aard is. “Dat is
juist”, althans volgens Bergson. Ieder van ons is een fysisch lichaam, dat
zich tussen andere fysische lichamen beweegt en voldoet aan de geldende
fysische wetten. Ook onze hersenen zijn organen van ons lichaam en staan daar
ten dienste van. Dat wil echter niet zeggen dat ons hele psychische leven, ons
geheugen een product van onze hersenen is. Bergson wijdde vele jaren van zijn
leven aan de neurofysiologie. Je zou kunnen zeggen dat ons brein een
orgaan is dat selecteert wat we waarnemen en in ons geheugen opslaan en al het
overbodige weglaat. Ons geheugen zit niet fysisch ingegrift in ons
zenuwweefsel, maar wordt er alleen maar door gemanipuleerd. Ons zenuwstelsel is
de plek waar het bewustzijn het lichaam elkaar ontmoeten. Het zijn 2
afzonderlijke entiteiten. Het bewustzijn is geen lichaamsdeel, vervult geen
lichaamsfunctie en heeft evenmin ruimtelijke eigenschappen. Het is een
voortdurende, ondeelbare (monadische) en steeds groeiende werkelijkheid. Het
bewustzijn is tijd en geen entiteit binnen de tijd.
~~~~~~~~~~~~~
Hoewel
met elke individuele ervaring haar inhoud verandert, vormt het toch een
persoonlijke entiteit. Steeds 1 en hetzelfde zelf. Het kan geen product van de
evolutie zijn, iets wat tot ontwikkeling kwam als instrument ter overleving van
de individuen en soorten. Zo’n instrument zou ongetwijfeld een overbodige
toevoeging zijn aan de reeds bestaande overlevingsmechanismen. Bergson
keerde zich dus tegen het destijds geldende Darwinisme en het geloof van een
intelligent ontwerp – in een alwetende onfeilbare Onvoorzienigheid die de
wereld heeft ontworpen. De evolutie van de organische materie is een creatief
proces, aangedreven door een grote bewuste energie – een goddelijke energie.
Het is echter niet voor gepland en tot in details voorbeschikt, maar vindt
plaats door een middel van een strijd tussen de wil en de chaos, waardoor er
steeds volmaaktere geestelijke werken tot stand komen. Dat zijn wij op het Coral
Red niveau, zoals Spiral Dynamics het schetst en de hoogste trede,
vertegenwoordigd door de tempel van de Maya’s middels haar 9 niveaus. Zoals
Bergson hierboven al ook opperde, bewustzijn is tijd en geen entiteit binnen de
tijd. Intuïtie en intelligentie komen dus tegemoet aan elke
correspondentie aan tendensen binnen de menselijke psyche die, als geheel
daarmee direct samen - al is het maar gedeeltelijk - met de vitale
impuls.
~~~~~~~~~~~~~
Het is
alleen door de sprong naar intuïtie dat de uiteindelijke eenheid van het
geestelijke leven verschijnt, want net zoals Bergson het middels Zeno toonde,
kan dat de mobiliteit niet worden gereconstrueerd uit de immobiliteit. Vanuit
planten kunnen evolutionair onmogelijk dieren ontstaan, ongeacht welk voedsel deze
planten ook tot zich nemen, denk daarbij aan vleesetende planten. Al eet je
elke dag kip, je zult nooit een autonome gevleugelde worden. Hier legt hij
uit dat, terwijl men van intuïtie naar het cognitie kan overgaan door middel
van een vermindering, de analytische aard van intelligentie het
tegenovergestelde proces uitsluit. Anders gezegd, analyse levert kleinere
informatieve delen op – het analyseren – dan wanneer hetzelfde binnen
intuïtieve modus wordt benaderd. Zodoende concludeert Bergson :
“Filosofie brengt ons in het spirituele leven. En op hetzelfde
moment toont het ons creativiteit. Dat verenigt de eenvoud van geest met de
diversiteit van de materie.”
Het is een bepaalde vorm van filosofie, gedefinieerd door de
toevalligheid met absolute wording. En voor zover het in staat is om dit terug
te plaatsen binnen de gedachte van de creatieve impuls, welke in staat is tot
het realiseren van de noodzakelijke complementariteit van de diverse, met
gedeeltelijke gezichtspunten vanuit de verschillende takken van
wetenschappelijke kennis en metafysisch gedachtegoed om zo tot het opnieuw
stellen van de absolute kennis te kunnen komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten