vrijdag 18 januari 2013

Vertrouwen

Hoe is Vertrouwen realiseerbaar ?
  
Om het begrip vertrouwen meer inhoud en betekenis te geven, introduceer ik eerst enkele begrippen, die in directe relatie staan met vertrouwen. Ik zal de relatie aantonen en daarmee het gehele plaatje inzichtelijk voor je maken. Dit en meer over kwaliteit kun je lezen in "Van bovenkamer naar onderbuik".

Definitie : Betrouwbaarheid als onuitgesproken gevoelsmatige waarde van een persoon, dat een andere of iets voldoet aan diens vereiste of verwachte kwantiteit en/of kwaliteit van de te leveren diensetn en/of producten, anders gezegd : Geaggregeerde score van alle aspecten zoals beschikbaarheid, kwaliteit en risico's, die hieraan ten grondslag liggen. 

Availability (beschikbaarheid)
1. Mean Time to React (eg terugmelding aan klant/werkgever)
2. Mean Time to Response (eg reistijd naar sub/object)
3. Mean Time to Repair/Recover (eg reparatie/hersteltijd van sub/object)
4. Mean Time Between Failure/Illness (eg intervaltijd per maand van sub/object)
5. Demanded Availability (vereiste beschikbaarheid van sub/object)

Quality (kwaliteit)
1. Level of Deviation of the person’s/object’s production Competence
            - Deviation of the person’s/object’s Capacity (quantity)
            - Deviation of the person’s/object’s Features (quality)
2. Level of Deviation of Patterns or Methods

Risk (risico)
1. Level of Influencibility with respect to the surroundings
2. Level of Sensitivity (Vulnerability) with respect to the surroundings
3. Level of Prevention (Protection) with respect to the surroundings
4. Level of Dependence with respect to the surroundings

Abstracte doelstelling
Wat is uiteindelijk het hogere doel achter betrouwbaarheid ?
* Vertrouwen (confidence)
* Duurzaamheid (sustainability)

Vertrouwen
Definitie : Vertrouwen is gebaseerd op het naleven van de afspraken die gemaakt zijn binnen het werkgebied van “Betrouwbaarheid” zonder deze daadwerkelijk te controleren. Wanneer men goede betrouwbaarheid gedurende een tijdspanne of op verschillende fronten ervaart, kan men spreken over vertrouwen in de persoon of organisatie ten aanzien van diens diensten en/of producten.

Uiteindelijk bepaalt de cliënt in zekere zin welke en hoeveel prestatie-indicatoren  benodigd zijn om “sprake te laten zijn van werkelijk vertrouwen” en welke bandbreedte hierbij voor hem acceptabel is.

Prestaties gezien over meerdere prestatie-indicatoren  = Vertrouwen (confidence)

 (performance).(d KPI)   =   vertrouwen

De performance kan zowel op de processen betrekking hebben als ook op de medewerkers. Daarom is het van belang de karakteristieke eigenschappen van hun te (onder-)kennen. Dat begint middels Brain Typing en vervolgens de toetsing aangaande de competenties van een ieder. Ik benadruk hierbij nogmaals dat het alleen gaat om uiteindelijk de motivatie te verhogen in plaats van het controlerende karakter dat dit uiteraard ook in zich heeft. Daarmee is de “circle of confidence” weer rond. Ook bij synergie is vertrouwen ook één van de belangrijke aspecten, die daar speelt naast andere.

Duurzaamheid
Wanneer u de prestatie-indicatoren  bij aspecten van beschikbaarheid per tijdseenheid vastlegt, blijkt het een vrij simpele handeling om vervolgens via betrouwbaarheid op basis van tijdseenheid te integreren om op duurzaamheid uit te kunnen komen.

Betrouwbaarheid gezien over langere termijn (tijd) = Duurzaamheid (sustainability)

 (reliability).(dt)   =   sustainability

Lees voor het woord “duurzaamheid” in het geval van de medewerker het woord “toewijding & betrokkenheid” (commitment). 

Tot zover les 1 van de mathematicale kwaliteits- en klanttevredenheidsbenadering. Hoe is je leervermogen ?

1 opmerking:

  1. Bij hogere doelstelling opper ik de beweging die intentioneel spreekt in het credo "Panta Rhei" ..

    Dit credo is wellicht anders verstaan in de babelonische histeeie can voor 2112 .. opluchting dat we nu in een stroming zitten van herijking van befriopen die meten en maten .. in hele leerjongs / krasse geesten.

    De beweging in de luister van Panta Rhei ligt bij "t kleine dat t grootere te weeg brengt" .. anders dan bij "t kleine dat de kachel aanmaakt"

    Geldt m.i. voor alle themagroepen incl. ... (degene die opkomt als passend)

    BeantwoordenVerwijderen